Ponašanje u skladu sa uzrastom

Da li je dete sa pet godina sposobno da samostalno vezuje pertle?
Stručnjaci smatraju da može, deca treba da probaju, vežbaju i nauče, a roditelji…?
Oni često nisu spremni da priznaju kako namerno ignorišu pokušaje svoje dece da budu samostalna. Ima i onih roditelja koji nisu ni svesni koliko sprečavaju svoje dete u osamostaljivanju. Jedan od razloga zašto roditelji “vezuju” decu za sebe jeste njihova lična potreba da deca ne odrastu. Kada odrastu mališani se neće više tako rado maziti sa njima, biti tako naivni, puni poverenja. Roditelji zaboravljaju samo jednu bitnu stvar: razvijanje zavisnosti ili nesamostalnosti neće zaustaviti dečje odrastanje, ma koliko se trudili.
Svaka faza odrastanja donosi nova iskušenja i nove probleme, ali i zadovoljstva u kojima će roditelji moći da uživaju. Zato se podrška odrastanju može smatrati najvećom pomoći detetu da postane samopouzdana, sigurna i nezavisna osoba.

Šta roditelj treba da uradi u procesu osamostaljivanja?

Podstičite dete tako što te mu predočiti da nešto sada može da uradi samostalno, što  do nedavno nije moglo. Deca uživaju da uče, da savladavaju prepreke u životu, žele da budu veliki jer smatraju da “biti veliki” donosi brojne povlastice.

Pohvalite ga ne samo za uspeh, već i za pokušaje i uložen trud. Ovim stvarate osnovu za razvoj mišljenja da se isplati vredno raditi i ulagati napor za obavljanje odredjenog posla, što dugotrajnije gledano donosi velike dobiti. Kao najvažnije kvalitete važne za školu i život, uopšte, vidim razvoj: upornosti, istrajnosti, zalaganja, usmerenosti na zadatak, pažnje, učenja, pamćenja, što nije malo.

Dozvolite da dete pokuša. Kada vaše dete pokuša da samostalno reši neki problem, pa ne uspe u tome, pružite mu podršku. Pritom uvek imajte na umu da je njegov razvoj nezaustavljiv proces i da mnoge veštine koje danas ne može da savlada, već za nekoliko dana ili nedelja će mu biti  neuporedivo lakše.

Većina dece uči putem pokušaja i pogrešaka, te je stoga potrebno dozvoliti da se oni dogode i do pravog puta dodju samostalno. Medjutim, kada mališan jednom ne uspe u nekoj aktivnosti, a pritom bira pogrešan način, na Vama je da mu pokažete mogućnost izbora. Predložite mu da istu aktivnost pokuša da obavi na drugi način, ali mu dozvolite da otkrije koji.

I ne zaboravite jednu važnu stvar: nije lakše da hranjenje, oblačenje, umivanje ponavljate svaki dan umesto deteta. Dugoročnije gledano učenje deteta svakodnevnim veštinama zahteva od roditelja dosta vremena, strpljenja, objašnjavanja, ponavljanja istih radnji, ali se isplati.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s